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Jenny Nachtigall: Toxic Relations: Ecology, Aesthetics (and their Discontents)
Toxic Relations: Ecology, Aesthetics (and their Discontents)
(S. 143 – 152)

Jenny Nachtigall

Toxic Relations: Ecology, Aesthetics (and their Discontents)

PDF, 10 Seiten

  • Gegenwartskunst
  • Ökologie
  • Kunsttheorie
  • Globale Ökologie

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Deutsch

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Jenny Nachtigall

ist seit 2019 Vertretungsprofessorin für Kunsttheorie und -geschichte an der Städelschule in Frankfurt. Sie studierte Kunstgeschichte, Kulturwissenschaft und Philosophie in London und Lüneburg (2005–2010). Von 2014 bis 2019 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Philosophie | Ästhetische Theorie der Akademie der Bildenden Künste München. Kuratorische Assistenz an der Tate Modern, London (2010–2011) sowie Lehrtätigkeiten an der Humboldt Universität zu Berlin und dem Art History Department des University College London (UCL), an dem sie 2016 promovierte. Sie lehrt und forscht zu moderner und Gegenwartskunst, zu Massenkultur, Form- und Medientheorien und arbeitet derzeit zur Rolle von Vitalismen in Kunst und Theorie seit 1900. Gemeinsam mit Dorothea Walzer realisierte sie 2013/14 das Projekt »art and(re)production« (HU Berlin/UCL) und 2017 zusammen mit Manuela Ammer, Eva Birkenstock, Kerstin Stakemeier und Stephanie Weber das Ausstellungs- und Magazinformat »Klassensprachen«. Zuletzt erschienen ist u.a. »The Modern Subject, a Dead Form Living. On the Aesthetics of (a Fractured) Vitalism« (2019, in: Post-Apocalyptic Self-Reflection, Hg.Tanja Widmann, Laura Preston), »Vitalismus/Lebendige Form« (2018, in Neolithische Kindheit. Kunst in einer falschen Gegenwart, ca. 1930, Hg. Anselm Franke, Tom Holert) und Klassensprachen – Written Praxis (2017, hrsg. zus. mit Manuela Ammer, Eva Birkenstock, Kerstin Stakemeier, Stephanie Weber). Sie schreibt u.a. für Artforum und Texte zur Kunst.
Weitere Texte von Jenny Nachtigall bei DIAPHANES
Marietta Kesting (Hg.), Maria Muhle (Hg.), ...: Hybrid Ecologies

The notion of ecology not only figures centrally in current debates around climate change, but also traverses contemporary discourses in the arts, the humanities, and the social and techno sciences. In its present reformulation it refers to the multi-layered and multi-dimensional nexus of reciprocities between living processes, technological and media practices, i.e. to the complex relations of human and nonhuman agents. The book Hybrid Ecologies understands ecology as an ambivalent notion, whose multivalence opens up new fields of action and yet, thanks precisely to this openness and vast applicability, at the same time raises questions not least concerning its genealogy. The interdisciplinary contributions seek to explore the political and social effects that a rethinking of community in ecological and thus also in biopolitical terms may provoke, and which consequences the contemporary notion of ecology might entail for artistic and design practices in particular. The present publication is the result of the fifth annual program of the cx centre for interdisciplinary studies, which was conceived in cooperation with the Chair of Philosophy | Aesthetic Theory at the Academy of Fine Arts in Munich.

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