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Dorota Sajewska: Necroperformance

Dorota Sajewska

Necroperformance
Cultural Reconstructions of the War Body

Übersetzt von Simon Wloch

Broschur, 464 Seiten

PDF, 448 Seiten

Cultural Reconstructions of the War Body

Dorota Sajewska proposes an innovative perspective for looking back at the formative process of Polish modernity, delving into repressed areas of experience connected with World War I and the ensuing emancipatory movements. Underpinning modern Polish nationhood, she reveals, is not only a Romantic myth of independence but also the up-close horrors of fratricidal warfare and the pacifist aspirations of those confronted with its violence.

Searching for traces of memory in precarious bodies inflicted with the violence of war, Necroperformance implores us to acknowledge the fragility of life as it actively reinforces an attitude of respect for the right to live. Sajewska constructs here an alternative culture archive, conjuring it from compoundly-mediatized historical remnants—bodies, documents, artworks, and cultural writings—that demand to be recognized in non-canonical reflection on our past. Her chief objective is to understand the social impact of remains and their place in culture, and by examining the body and corporality in artistic practices, social and cultural performances, she strives to identify both the fragmentariness of memory and the discontinuity of history, and finally, to reinstate the body’s (or its documental remains’) historical and political dimension.

Inhalt
  • 7–44

    The Postmortal Life of the Body. A Prologue

  • 45–110

    The Cultural Reconstruction of Theatre

  • 111–198

    An Archive of the Great War

  • 199–272

    Polish Angels of History

  • 273–342

    Phantom Bodies

  • 373–412

    The Return of Odysseus the Soldier

  • 413–440

    Theory as Remain

  • Erster Weltkrieg
  • Performativität
  • Tod
  • Kriegserfahrung
  • Performanz
  • Polen
  • Krieg

Meine Sprache
Deutsch

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Dorota Sajewska

Dorota Sajewska

Dorota Sajewska ist Professorin für Theater- und Performance Studies an der Ruhr-Universität Bochum. Von 2016 bis 2023 war sie Assistenzprofessorin für Interart an der Universität Zürich und für Theater und Performance an der Universität Warschau. Ihre Forschungsschwerpunkte sind performative Künste, Körperanthropologie und Dekolonisierung des Wissens. Sie ist Autorin zahlreicher Texte zu performativen Praktiken, Theorien und Archiven, darunter die Monographie Necroperformance. Cultural Reconstruction of the Body (2019) und der Sammelband Crisis and Communitas. Performative Concepts of Commonality in Art and Politics (2023). Von 2008-2012 war sie Chefdramaturgin und stellvertretende künstlerische Leiterin des Teatr Dramatyczny in Warschau. Seit 2019 arbeitet sie als Dramaturgin mit Alexandra Bachzetsis zusammen. Gemeinsam mit Fabienne Liptay gründete sie 2024 das Institute for Performance and Film Expanded - eine Plattform für die transformative Kraft transdisziplinären Denkens und Kunst.
Weitere Texte von Dorota Sajewska bei DIAPHANES
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